7 Days to Die – Základní principy hry

Dámy a pánové, vítejte ve světě, kde je všechno zpola mrtvé a to co přežilo Vám půjde po krku. Svět se ocitl v područí zvláštní varianty chřipky, která pokosila vše živé. Ve hře o přežití jste jen vy jako hráč, (možnost  spoluhráčů) a několik obchodníků.

Hra 7 Days to Die (7DtD) nabízí mnoho variant hraní, ale nejvíce určitě dokáže zaujmout rozsáhlými možnostmi craftingu a vylepšování dovedností vaší postavy. To vede k otevírání nových schopností, výrobě a účinnosti zbraní. Ale pojďme se na hru podívat postupně.

Born to Be Alive ==>

I když hra krom základního tutoriálu nenabízí příběh, z okolního prostředí a přítomných zombies je patrné, že něco není v pořádku. Moc zdravých lidí v tomhle světě nenajdete. O tom, co vlastně vyvraždilo lidstvo, se lze dočíst v novinových útržcích, které se sem tam povalují různě po cestách. Ve světě se tak zjevíte jako nahatý polo op a díky tutoriálu si osvojíte pár základních principů ovládání. Hlavně jak se co vyrábí. Zbytek už je na vás. Je dobré tomuto tutoriálu věnovat pozornost. Na jeho konci získáte tip na místo, kde se nachází obchodník a hlavně získáte takřka zdarma nějaké zkušenostní body do začátku hry.

Na startu je dobré sbírat vše co se hodí k základním receptům (dřevo, kamení, tráva, borůvky atp.). Je dobré v úvodu najít klasický les (zelený biom) a obsadit nějakou chatku na první noc a tam přespat. Každý hraje tak trošku po svém, je tu samozřejmě možnost natěžit si dřevo a postavit si nějakou malou haciendu, ve které noc přežijete. Ti z vás, kteří jsou odvážní, mohou celý večer bojovat a sbírat suroviny. Fantazii se meze nekladou. Já hrávám metodou syslení všeho, všude a za každou cenu. Jakmile jsem daleko od domova, mám plné kapsy a jsem přetížen, narvu vše do vyrobených bedýnek, jejichž umístění si označím na mapě a později si je objedu na nějakém tom dopravním prostředku.

Základní pricipál

Základní koncept hry vychází ze samotného názvu 7 Days to Die. Hra se odehrává den po dni a každou sedmou noc přichází velká horda – Bloodmoon, které je dobré čelit v dobře zabarikádovaném obranném valu. Je na každém z vás, jak se na tu sedmou noc připraví a kde ji bude trávit. Osobně mám moc rád možnosti v nastavení hry, které jsem si upravil k obrazu svému.

Od délky dne (max. – rád stavím toulám se) až po možnosti zombíků, kterým můžete nastavit rychlost běhání, nebo jej zcela vypnout – můj případ. Dále při tvorbě hry si zvolíte velikost mapy, nebo hordu zombíků každou noc. Nebojte se vyladit si nastavení podle toho, jak se vám to bude zamlouvat.

MHD a výroba

Ač můžete ve hře narazit na město, obvykle v něm příliš života nebude. Autobus je na odpis, stejně jakou všudypřítomné vraky osobních automobilů. Po vzoru GTA by každý zkoušel vlézt do některých aut, ale ty slouží pouze k rozebrání na důležité suroviny (kolo, baterie, elektrosoučástky, benzín a mnohé další). Pokud se chcete brzy přesunovat kolmo, nebo čtyř kolmo, je nezbytné zapracovat na vlastnostech vaší postavy. Strom zkušenostních bodů musíte směřovat do zlepšení inteligence a poté se vám otevřou recepty na dopravní prostředky. Jenže k tomu potřebujete také suroviny a hlavně výrobní stanice. Až vám půjde hlava kolem, kam ten vydřený zkušenostní bod narvat, velice brzy vám dojde, že cesta z pěškobusu alespoň na kolo bude ještě trnitá a tak se budete vydávat vstříc dobrodružství do blízkých měst. Zkušenostní body získáte prakticky z čehokoliv, co ve hře děláte. Na samém začátku vám však nezbyde nic jiného, než jít vyčistit opuštěné domky od zombíků a po cestě budete sbírat vše, protože „co když se mi to bude hodit!“

Každý předmět, který máte v inventáři, na něž kliknete se pomocí RECIPES dozvíte, co všechno z něj lze vyrobit. Některé věci lze vyrábět pouze na ponku (Workbench), jiné tavíte v pecích (Forge) na další potřebujete míchačku atp. Nebudu vás ochuzovat o možnost zkoumání jak co funguje. 7DtD umí skvěle zabavit, pohltit a má obrovskou škálu možností stavění.

Základna

Osobně jsem preferoval možnost se první dny zabarikádovat v domku někde u lesa. Byla to taková čirá inspirace od kolegy P3arCZ, který mě ke hře přivedl a vysvětlil nějaké základní principy (kam investovat zkušenostní body na začátek atp.). Mezitím se verze hry měnily a mnohé věci předělaly. Ale chuť hrát stále zůstala. V současné době mám ve hře bezmála 1400 hodin. Ale zpět k meritu nadpisu tohoto odstavce. Dříve jsem začal hru obsazením domku v lese, nejlépe někde poblíž vody. Zabednil okenice, prohloubil vchod do sklepa a tam se zabydlel. Vůkol ze země trčící zkrvavené bodáky kolem domu občas vyděsily i mě.

Později jsem se přikláněl k variantě postavení si základní krychle někde na ideálním místě, které jsem mnohdy hledal třeba tři herní dny. Už jsem viděl i varianty zabydlení se v centru města na parkovišti, střeše obchodu, nemocnici atp. Opravdu fantazii se meze nekladou. Ovšem všechno něco stojí. Já vždy z počátku investoval zkušenostní body hlavně do vlastností lepší těžby, stavění, fyzičky. Získával jsem tak rychleji (více) surovin při těžbě a tolik se nezadýchával. Ale to tužší byly boje se zombíky. Protože můžete hned vylepšit umění boje, zacházení se zbraněmi atp. Ale já byl vždy víc chill stavěcí typ.

Nezničitelný a rozbitelný

Ve hře krom zombíků můžete potkat také divokou zvěř, kterých každou novou verzí přibývá. Pokud vás nezabijí, můžete se radovat. Ještě lepší je přežít a ulovit. Maso je jedna z top surovin, ze kterého v pozdějších úrovních uvaříte skvělá jídla. Ve světě 7DtD se nachází volně po mapě i několik obchodníků. Bývá to zpravidla velká základna, kterou z dálky od ostatních rozeznáte vyvěšenou plápolající vlajkou.

U něj můžete věci prodávat, nakupovat a získávat od něj úkoly. Jako jediná budova ve hře je tahle stanice nerozbitná. Nelze ji zničit. Ovšem jeho otevírací doba je omezená, jakmile zavře, portne vás to před vchod a vy se z úžasem ocitnete na dlažbě s holou pudelí. Ano, opravdu se tam u něj neschováte v noci před hordami zombíků 🙂

Když jde o tu rozbitelnost, ve hře lze všechno rozebrat a zničit. Omezuje vás jen konec mapy, který je tu označený jakousi radioaktivitou. Když do ní vjedete, obrazovka zezelená a vám ubývají rychle HP. Je dobré se okamžitě otočit a vrátit zpět. Lze tak vyváznout celkem ve zdraví. Pokud mě paměť neklame, ve starších verzích byl konec mapy instakill. Za 1400 hodin jsem stále pořádně nevyzkoušel vše. Třeba nevím, jak vysoko můžu stavět, jaké jsou limity mapy vím jen do podzemí. Tam při kopání narazíte na bedrock, podobně jako v Minecraftu. 7DtD má Wiki stránku, kde lze vše vyčíst, ale já si záměrně spoustu věcí nezjišťuju, právě pro lepší pocit z hraní a objevování. I když lze prakticky vše rozebrat… Teď mě napadla myšlenka, jestli jde Obchodník podkopat a tím by se stavba zřítila… hmm 😀 K té rozbitelnosti mám malý dovětek, Oproti Minecraftu zde funguje jakž takž gravitace. Leckdy se při stavbě můžou bloky zhroutit, když je nepodložíte. Vygenerované budovy ve hře lze s klidem podkopat a celé se  zřítí. Ovšem nedoporučuju to dělat, protože jak hra není optimalizovaná, často se v těchto místech pak strašně seká. Věřte mi, zboural jsem vygenerovanou budovu a v tom místě postavil základnu. Nejenže v tom místě hra sekala, ale z dálky se v náhledu ukázal původní budova. Tohle se mi stalo ve verzi 17, silně pochybuju že v těch dalších tomu bude jinak 🙂

Věčná alfa samice

Hra je od svého počátku letitou alfou. Já ji začal hrát zhruba od verze 14, nejvíce jsem strávil čas v 17tce. Kde přišlo na řadu spousta novinek – dopravní prostředky. V současnosti jsem ve verzi 20.2., kde koumám novinky, na které narážím bez toho, aniž bych si je spoileroval. I když je hra „věčná Alfa verze“ pořád se na ni pracuje, komunita je aktivní, každou aktualizací se něco nového přidává.

Za mě by to chtělo trošku optimalizace aby moje megalomanské stavby neprocházely po zapnutí všech udělátek do slideshow. Jinak kdo má rád stavění, tower defence styl, looting, průzkum rozlehlých map, syslení věcí a crafting, je tu na správně cestě.

Něco končí, něco začíná

O hře a jejich principech by se dal napsat dlouhý článek, ale ten by také mnohé ukázal a ztratil by se prvek překvapení. Proto jsem to vzal takhle letem světem.

Tímhle článkem jsem si připravil půdu pro seriál z mého aktuálního hraní. Budu vám tak nějak krok po kroku psát zážitky a progres v mém světě. Zároveň to poslouží i jako takový můj zápisník dojmů a archiv.